Jógyakorlatok
Mentorok és Mentoráltak a Személyes Vállalkozói Mentorprogramról
I.rész: Segítség a generációváltásban
II.rész: SEED Mentorprogram a vállalkozóvá válás segítéséért
III.rész: Generációváltás és önismeret
IV.rész: Out of the box
V.rész: Minden jó mentor pontosan tudja, hogy miért segít
VI.rész: Eredetinek születtél. Nem tökéletesnek!
Jelentkezés mentorok és mentoráltak számára <<ITT>> lehetséges!
Személyes Vállalkozói Mentorprogram - Mentorválasztó rendezvény 2019. október 17.
Személyes Vállalkozói Mentorprogram szakmai nyitórendezvény - Oklevél a mentoroknak, 2019. december 4.
GINOP-1.1.2-VEKOP-17-2018-00001 „A KKV szektor hatékonyságának növelése pénzügyi ismeretek fejlesztése, vállalkozói mentorálás biztosítása révén" című kiemelt projekt
Lépj szintet a vállalkozásoddal!
Fejlesztő programsorozattal folytatódik az Országos Vállalkozói Mentorprogram
Személyes és online tudásmegosztó események, egynapos szakmai workshopok, és vállalkozásra szabott személyes tanácsadási alkalmak képezik a részét annak a komplex vállalkozásfejlesztési programsorozatnak, melyet a SEED Alapítvány 2022. évben kínál a mikro- és kisvállalkozások számára.
Miért érdemes részt venni a programban?
A komplex és átfogó eseménysorozat keretében olyan gyakorlati tudás szerezhető meg, amely segítséget nyújt a vállalkozói források és felhasználásukhoz szükséges tudás feltérképezéséhez és megszerzéshez.
Ezzel egy tudatos építkezésen visszük végig a vállalkozást, így érve el azt a szintet, amellyel a hazai és európai uniós források lehívására képessé és alkalmassá válhat.
Az egymásra épülő
lehetőséget kínálunk a vállalkozások szintlépést elősegítő fejlődéséhez.
Egy vállalkozás fejlődése komplex ismereteket és gyakorlati eszköztárat kíván, a programokon való részvétel ennek a megszerzéséhez járul hozzá.
Az Országos Vállalkozói Mentorprogram keretén belül megvalósuló tudásmegosztó rendezvények napjaink aktuális vállalkozásfejlesztési témái és kérdései köré épülnek. Szó lesz többek között a fenntartható üzleti modell kialakításáról, legfontosabb erőforrásainkról, foglalkozunk a fogyasztók átalakuló igényeivel, az online piaci jelenlét és az e-kereskedelem, valamint a generációváltás kérdéskörével is.
A program következő elemét az egynapos workshopok adják, ahol a vállalkozás üzleti terve és üzletfejlesztési elképzelései fejleszthetőek úgy, hogy azok szolgálják a vállalkozás növekedési céljait.
A program harmadik eleme a személyre szabott tanácsadás, ahol egyedi kérdések megválaszolására nyílik lehetőség a növekedés akadályainak felszámolására.
Az egyes események kiemelt célja, hogy naprakész információt nyújtson az aktuális támogatási lehetőségekről és segítséget adjon a vállalkozások tulajdonosai és résztvevői számára a támogatási források tudatos és eredményes felhasználására.
A rendezvények teret és lehetőséget adnak az elmúlt időszakban nélkülözni kénytelen találkozásokra, beszélgetésekre, kapcsolatépítésre is.
Kiket várunk?
Várjuk minden, vállalkozásában szintet lépni kívánó mikro- és kisvállalkozás vezetőjét, képviselőjét.
2022-ben is haladjunk együtt, egymást erősítve!
Tudjon meg többet és regisztráljon a következő eseményünkre ITT!
Személyes vállalkozói mentorálás alprojekt
FELHÍVÁS
Kik és hogyan jelentkezhetnek a programra?
Mentoráltak alapkritérium rendszere
A program négy célcsoportra fókuszálva szeretné a személyes vállalkozói mentorálás segítségével támogatni a vállalkozások versenyképességének növekedését. E négy célcsoport női, fiatal, generációváltással érintett családi vállalkozások és az újratervező, - a COVID-19-járvány gazdasági hatásai által életképességükben megrendülő - vállalkozások.
1. Fiatal vállalkozók: a Mentorprogram alapján azon fiatal vállalkozók részvételével működő mikro-, kis- és középvállalkozás, akik esetében a már bejegyzett vállalkozás részjegyeinek legalább 51%-a 35 év alatti személy(ek) tulajdonában van, és az ügyvezető maga is 35 év alatti személy, továbbá a 35 év alatti, egyéni vállalkozóként működő fiatalok.
A fiatal vállalkozók célcsoport esetében a társas fiatal vállalkozásokból egy-egy fő, egyéni vállalkozó esetén maga az egyéni vállalkozó vehet részt a Mentorprogramban.
2. Női vállalkozók: a Mentorprogram alapján azon női mikro-, kis- és középvállalkozások, amelyek esetében a vállalkozás részjegyeinek legalább 51%-a női tulajdonban van és az ügyvezető személye is nő, továbbá a női egyéni vállalkozók.
A társas női vállalkozásokból egy-egy fő, egyéni vállalkozó esetén pedig maga az egyéni vállalkozó vehet részt a Mentorprogramban.
3. Generáció váltás előtt álló családi vállalkozások: a Mentorprogram alapján olyan mikro-, kis- és középvállalkozások, melyek önmagukat annak tartják, vagy a vállalkozásnak legalább 51%-a egy család tulajdonában van, és emellett a következő három feltétel közül legalább egy kritériumnak megfelelnek:
4. Újratervező vállalkozások: a COVID-19-járvány gazdasági hatásai által életképességükben megrendülő kkv-k
A Mentorprogram alapján azon mikro- és kis- és középvállalkozások, melyek életképességének megrendülése a járvány kezdetétől (2020.03.11.) számított időszakban az előző év azonos időszakával összevetve a bevételében, vagy az ügyfélszámában, vagy a létszámában több mint 20%-os visszaesés tapasztalható, vagy a megváltozott körülmények a tevékenység folytathatóságát alapjaiban rendítette meg.
Mentorok alapkritérium rendszere
Jelen program keretében a mentori feladatok ellátására olyan személyek jelentkezhetnek, akik az alábbi kritériumoknak megfelelnek:
Jelentkezés és kiválasztás folyamata
Mentorok és mentoráltak jelentkezése a www.vallalkozztudatosan.hu online felületen történik.
A jelentkezési alapkritériumok meglétének ellenőrzését követően a SEED Alapítvány megkezdi mind a mentorok, mind a mentoráltak személyes kiválasztási folyamatát, mely a jelentkezési felületen, online kérdőív kitöltését követően személyes interjúkon való részvételt jelent.
A kiválasztási folyamat célja, hogy kellő adattal és információval rendelkezzenek a döntéshozók annak érdekében, hogy a mentorprogramba az előzetesen elvárt motivációknak megfelelő, mérhető kompetenciák mentén alkalmasnak ítélt jelentkezők kerüljenek mind a mentorált, mind a mentor oldalról.
A jelentkezési felület kitöltése azok számára nyújt továbblépési, azaz bemutatkozási lehetőséget, akik megfeleltek az alapvető kritériumoknak.
A mentoráltak esetében – a női és a fiatal vállalkozók esetében - a bemutatkozások alapján döntés születik arról, hogy a jelentkező
alapján alkalmas-e arra, hogy a felvételi folyamatban továbblépve személyes interjún mutatkozhasson be, és egy sikeres mentorálási folyamat résztvevője legyen.
A két célcsoport esetében olyan kompetenciák felmérése történik, mint:
Az interjún az egyes kompetenciák mentén kerül sor beszélgetésre egy-egy vállalkozói helyzet bemutatása során. Itt a fókusz azokra a pontokra/kompetenciákra esik, melyek a jelentkezés során nem kerültek elő, és információ nyerhető a viselkedés, a motiváció vagy az értékrend, valamint a vállalkozás érettségének témájában. Itt kerülhet sor a motivációs levélben szereplő szubjektív skálák tisztázó kérdéseire is.
Generációváltók esetén az interjú célja a generációváltásban érintett résztvevő helyzetének, motivációinak megismerése, a motivációs levélben feltett és az átadás-átvétel helyzetére vonatkozó kérdések mélyítése.
Az interjú végére a résztvevő szakértők számára egyértelműen ki kell derülnie annak, hogy a jelentkező vállalkozó milyen területen vár segítséget a Mentorprogram keretében, milyen egyéni igényekkel érkezett. A generációváltó családi vállalkozások vezetőivel folytatott beszélgetések alkalmával az élethelyzetből adódó nehézségek, változások feltárása, a személyes támogatás, valamint az átadási folyamat stádiumának feltérképezése a cél.
Ezen információk feltérképezésének előkészítése a jelentkezési felület kitöltésének stádiumában az alábbi kérdések mentén történik:
A női és fiatal vállalkozások esetében a kiválasztás eredményeként sikeres felvételt nyernek azon vállalkozások, melyek esetében az életút/fejlődési igény/jövőkép/motiváltság tengelyen a vállalkozás életében eddig látható jelek, eredmények azt mutatják, hogy van benne fejlődési potenciál annak érdekében, hogy sikeres és eredményes mentorálási folyamatot tudjon megvalósítani, a mentorálási folyamattal a vállalkozás pozitív változást, növekedést tud elérni.
A generációváltó családi vállalkozások esetében a sikeres felvétel függvénye, hogy a vállalkozás, s így az átadó részéről a vállalkozás jelenlegi helyzetének érettségében milyen szinten áll a változási/változtatási potenciál, és ennek függvényében a mentorprogram aktív segítségével és támogató jelenlétével milyen mértékű új irányt, új lendületet vehet a vállalkozás a generációváltás elősegítésére, annak sikeres lebonyolítására.
Az újratervező célcsoport esetén az interjú célja a vállalkozás életében a COVID-19 járvány által okozott nehézségek, továbbá a problémák megoldásába érdekében tervezett lépések megismerése.
Az interjú végére a résztvevő szakértők számára egyértelműen ki kell derülnie annak, hogy a jelentkező vállalkozó milyen területen vár segítséget a Mentorprogram keretében, milyen egyéni igényekkel érkezett.
Az újratervező vállalkozások esetében a sikeres felvétel kritériuma, hogy a vállalkozás, jelenlegi helyzetének felmérést követően képes és kész legyen a mentorprogram aktív segítségével és támogató jelenlétével a vállalkozása folytatására, továbbvitelére.
A megfelelő mentorok kiválasztásakor a fókusz az alábbi területek tisztázásán van:
A mentorok kiválasztása esetén az alábbi általános kompetencia-csoportok alapján történik a kiválasztás:
A kiválasztás során felvételt nyert mentorok esetében a sikeres vállalkozói múlton túl a fent felsorolt kompetenciák mentén meghatározott mentori attitűd minél markánsabb megléte biztosítja olyan mentorok bevonását a programba, akik a mentori tevékenységet elkötelezetten, gondos és körültekintő munkával végzik annak érdekében, hogy a mentorálási folyamatokat eredményesen tudják végigvinni.
A kiválasztott mentorok és mentoráltak a szerződések megkötését követően regisztrálhatnak a GrowthWheel mentorálási folyamatot támogató informatikai platformon.
Itt mind a mentor, mind a mentorált részére lehetőség van saját bemutatkozó oldalának, portfóliójának elkészítésére. De ugyanezen programban történik a mentorálási folyamat nyomon követése, adminisztrálása is.
Mentorok és mentoráltak összekapcsolása
A programban résztvevő mentorok és mentoráltak számára ún. mentor klubok keretében biztosított a személyes találkozás. E találkozók célja, hogy mentor és mentorált személyesen is megismerhesse egymást.
A vállalkozói mentorálás az önkéntességen alapszik. A mentorálási folyamatban való részvétel mind a mentor, mind a mentorált oldaláról önkéntes, ezért szakmailag indokolt, hogy a választás jogában is működjön az önkéntesség elve. A mentorok és a mentoráltak a rendezvényeken szabadon alakíthatnak ki egymással kapcsolatot, ismerkedhetnek meg egymással és jelezhetik, hogy melyik mentorral/mentorálttal tartják elképzelhetőnek az együttműködést. A programokat követően a mentoráltnak jogában áll meghatározni azt a három mentort, akivel szívesen dolgozna együtt. Az első helyen megjelölt mentort a SEED Alapítvány felkéri a mentorálási folyamatra. Tekintettel az önkéntesség elvére, a mentornak jogában áll elfogadni vagy elutasítani a felkérést. Elutasítás esetén a SEED Alapítvány felkéri a második vagy a harmadik helyen megjelölt mentort.
Mentorálási folyamat
A mentor-mentorált párok létrejöttét követően kezdődhet meg a mentorálási folyamat. A mentorálás minimum 6, maximum 12 hónapos időtartama alatt a találkozók havonta átlagosan 1-2 alkalommal történnek, időtartamuk 1 és 4 óra közötti lehet. A mentorálás lehetőség szeint személyes találkozó keretében történik, indokolt esetben lehetséges a Skype, telefonos vagy más online kapcsolattartás. A folyamat megkezdésének időpontja a mentor-mentorált pár kialakulása és e ténynek a folyamatot támogató informatikai rendszerben való rögzítésének időpontja. A folyamat ezen időponttól számított minimum 6, maximum 12 hónapos időintervallumon belül kell, hogy megvalósuljon.
A program lehetőséget biztosít a mentoráltak részére ún. speciális tanácsadások igénybevételére, melyeket a mentor javaslatára vehetnek igénybe 25 óra időkeretben, de legfeljebb 500 eFt keretösszegben. Mindezek mellett mentorok és mentoráltak számára tudásmegosztó rendezvényeken, illetve 30 fő mentor-mentorált páros részére külföldi szakmai utakon való részvételre nyílik lehetőség.
A folyamatok nyomon követése minden esetben a GrowthWheel online platformon történik.
A mentorok munkáját minden esetben támogatja a szupervízor-team, melynek tagjai meghatározott keretek között kísérik figyelemmel a folyamatot, szükség esetén segítséget nyújtanak a továbblépésben.
A mentorálási folyamat zárása
A mentorálási folyamat egyéni zárása az utolsó találkozóval, az eredmények, tanulságok összegzésével, értékelésével és a folyamatnak az IT-rendszerben történő adminisztrációs zárásával, az állami támogatásról szóló igazolás elkészítésével, valamint a folyamat befejezését tanúsító jogi záródokumentumok kiállításával történik.
Elindult a vállalkozói inkubációs programok előminősítése!
Magyarországon az első három évben megszűnő vállalkozások aránya igen magas, ami komoly gazdaságfejlesztési nehézséget jelent. A kkv-k hároméves túlélési rátája 2015-ben 53,8% volt, azaz a létrejövő új kkv-knak alig több mint a fele éli túl az alakulását követő első három évet. Az induló vállalkozásokat információ- és kompetenciahiány, valamint a fejlett háttér-infrastruktúra hiánya jellemzi. A vállalkozások inkubációja egy olyan hatékony gazdaságfejlesztési eszköz, amely ösztönző közösségi teret és nélkülözhetetlen szolgáltatásokat nyújtva segíti az új vállalkozások létrejöttét, a kezdő vállalkozások hatékony és eredményes fejlődését. A nemzetközi gyakorlat elemzése azt mutatja, hogy az „inkubált vállalkozások” átlagosan kétszer nagyobb eséllyel tudnak hosszútávon versenyben maradni, mint azok, amelyek izoláltan, önállóan indultak.
A fenti problémát érzékelve a Kormány a Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) keretében Vállalkozói és ipari inkubációs szolgáltatások fejlesztésének támogatása címmel pályázatot hirdet mikro-, kis- és középvállalkozások részére. A pályázatokat október 17-től lehet benyújtani.
A rendelkezésre álló keretösszeg 3 milliárd forint. A támogatásból lehetőség nyílik többek között vállalkozói inkubációs program, illetve ipari inkubációs szolgáltatást célzó programok kidolgozására, azok továbbfejlesztésére, valamint többek között infrastrukturális fejlesztésre is. A mikro-, kis- és középvállalkozások 5 és 300 millió forint közötti összegre nyújthatnak be támogatási kérelmet, a megvalósításra rendelkezésre álló időtartam tevékenységtől függően legfeljebb 12 vagy 18 hónap.
A pályázati felhívás elsődleges célja olyan inkubációs tevékenységet folytató szervezetek támogatása, amelyek szolgáltatásaik fejlesztésével hozzájárulnak az új vállalkozások fejlődéséhez, továbbá képesek együttműködni más inkubátorokkal. Fontos, hogy összehangolt együttműködések valósuljanak meg egy adott régió nagyvállalatai, kis- és középvállalkozásai, szakképzési centrumai, valamint mérnökképzést biztosító felsőoktatási intézményei között, és hosszú távon fenntartható együttműködések szülessenek a vállalkozásokat támogató háttér-infrastruktúra biztosítására.
Ennek a feladatnak az inkubátorok csak akkor tudnak megfelelni, ha az ügyfeleik szükségleteiből kiindulva színvonalas és hatékony szolgáltatásokat nyújtanak, ezért szükséges a jelentkezők előminősítése. Az előminősítés fókusza ezért elsősorban a fejlesztő szolgáltatásokra való felkészültség és alkalmasság vizsgálata.
Az előminősítést a SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány végzi el a GINOP-1.1.2-VEKOP-17-2018-00001 kódjelű projekt megvalósítása keretében. Azok a vállalkozások, amelyek tervezik támogatási kérelem benyújtását, első lépésként az alábbi linken elérhető portálon regisztrálhatnak. Itt tölthetik ki az előminősítési kérdőívet is. https://inkubatorminosites.seed.hu/
Az előminősítési folyamat lebonyolításáról és az elbírálási szempontrendszer összetevőiről a külön menüpontban elérhető Eljárásrendből tájékozódhatnak a pályázók.
Kedvezményezett neve:
Projekt címe:
Szerződött támogatás összege:
Támogatás mértéke:
Projekt tartalma:
Projekt befejezési dátuma:
Projekt azonosító száma:
A „SUCCESSFUL WOMEN FOR THE SUCCESFULL EUROPE” azaz a „SIKERES NŐK A SIKERES EURÓPÁÉRT” című projektben Alapítványunk olasz, német és a bolgár partnerekkel működik együtt. A projekt a Grundtvig Tanulási kapcsolatok pályázat keretében valósul meg, melynek célja, hogy a vállalkozónők hálózat építési képességét fejlessze a projektben megvalósuló nemzetközi műhelymunkákon, találkozókon keresztül, és hogy segítse a résztvevő felnőttképzési intézmények tapasztalatcseréjét, és nemzetközi együttműködését.
A MENTOR-NET - Network of Mentors of Female Entrepreneurs in Hungary”, azaz a "Vállalkozónők Mentorainak Magyarországi Hálózata" projekt célja egy olyan hálózat kialakítása, melyben mentorok segítik a kezdő vállalkozónőket cégük működtetésében, fejlesztésében. A hálózat az Európai Unió Versenyképesség és Innováció keretprogram pályázati felhívására alakult meg. A projekt a Vállalkozónők képviselőinek hálózata eddigi tapasztalatai, valamint a kezdő vállalkozónők igényei alapján hozott létre egy olyan hálózatot, amelyben 12 kijelölt már több éve sikeres vállalkozók segítségével 24 mentorált vállalkozó, az ország különböző pontjairól, különböző üzleti szektorokból kap segítséget vállalkozásához.
A NANNY - „Network of Female Entrepreneurs in Hungary”, azaz a „Női Vállalkozók Magyarországi Hálózata”. Alapítványunkon és partnerein keresztül Magyarország is bekapcsolódott a Vállalkozónői Nagykövetek Európai Hálózatába. Célja, a vállalkozói hajlandóság növelése a nők körében. A NANNY projekt keretében kérdőívvel mértük fel a vállalkozó és vállalkozást tervező nők igényeit, valamint vállalkozónőket bemutató DVD és kiadvány is készült.
Innovációs műhelykonferencia sorozat - A sikert a kezdeményezőkészség, a proaktív hozzáállás, a függetlenség és az innováció alapozza meg a személyes és a vállalkozói létben egyaránt. Alapítványunk célja, hogy minél több, sikeres innovációs kezdeményezés induljon el, és ennek érdekében stratégiai partnereivel együttműködve rendezvényeket és szolgáltatásokat nyújt az innovatív vállalkozásoknak. A Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatallal több mint 3 éve közösen szervezett versenyképességet támogató műhelykonferencia sorozat többek között a vállalkozások innovációjával, a kutatás-fejlesztési folyamatokkal, valamint a szerzői jogok kérdéskörének kihívásaival foglalkozik.
A magyar kis és középvállalkozói szektor hosszú távú, fenntartható növekedéséséhez elengedhetetlen a családi vállalkozások célzott fejlesztése. A magyar családi vállalkozások megértéséhez meg kell ismerni jellemzőiket, kihívásaikat és lehetőségeiket, és speciális programokat kell kialakítani a fejlesztésükre. A "GenKöP", azaz a Generációk Közötti Program az utódlás kérdéskörében segít a családi vállalkozásoknak, és egy olyan egyedi, szisztematikus fejlesztési folyamatot biztosít a résztvevő családi vállalkozásoknak, amelynek végén több generáció tud együtt, egy nyelvet használva együttműködni - legyen szó akár vállalkozáson belüli, akár közötti együttműködésről. A programot a SEED az ICG-Ex Ante nemzetközi tanácsadó szervezettel együttműködve végzi.
Alapítványunk vállalkozóknak és vállalkozást tervezőknek nyújt személyes tanácsadást a vállalkozásfejlesztés gyakorlati kérdéseiben. Tanácsadóink előre egyeztetett időpontban állnak rendelkezésre, amelyhez történő felkészüléshez előzetesen töltse ki az online tanácsadási kérdőívet.
Az általános, személyes tanácsadás óradíja magánszemélyeknek és civil szervezeteknek 5000 Ft + ÁFA/óra, vállalkozásoknak 8000 Ft + ÁFA/óra. További, a tanácsadással kapcsolatos kérdéseit ossza meg velünk a tanacsadas@seed.hu e-mail címen.
A szolgáltatás célja az Ön vállalkozásának - amely lehet egy tervezés alatt lévő induló, vagy egy kiutat kereső meglévő vállalkozás is - üzleti modelljének közös átgondolása, és ennek alapján üzleti tervének elkészítése. A szolgáltatás alapja egy világszerte nemrégiben elterjedt új üzleti tervezési módszertan, a "Business Model Canvas", melynek során vizuálisan kerül feldolgozásra és elemzésre a vállalkozás minden lényegi működési eleme és ezek összefüggése.
Szolgáltatásunkat műhelymunka jelleggel, az alábbi formákban nyújtjuk:
Amennyiben felkeltette az érdeklődését a szolgáltatás, kérjük, jelezze felénk igényét az alábbi online adatlapon.
Az SZTNH-val kötött stratégiai együttműködés keretében Alapítványunk szeretne segítséget nyújtani azon vállalkozások számára, amelyek szeretnék felmérni szellemi vagyonuk valódi, számszerűsíthető értékét, és szeretnének eligazodni ezen vagyon lehetséges védelmi formái terén.
Folyamatban van a jelenleg folyó Mentor-Net projekt tapasztalataira épülő, nyílt, bárki által elérhető mentor hálózat kialakítása. A projektben jelenleg a mentorok toborzása zajlik, amely felhívást itt találja.
Alapítványunk stratégiai partnereinek bevonásával több, a vállalkozások fejlesztéséhez kapcsolódó témakörben indít rendszeresen gyakorlatra épülő tréningeket, amelyek bemutatását a "SEED Akadémia" aloldalon fogja majd megtalálni.
Az Infokommunikációs Technológiai Labor elsődleges célja a digitális kompetencia fejlesztése, valamint olyan műhelymunka jellegű tevékenység, amely egyes programokhoz és projektekhez kötődve új termékek és módszertanok kidolgozásával segíti a vállalkozások fejlesztését. A több folyamatban lévő fejlesztés mellett az alábbi termékek kerültek már gyakorlati bevezetésre:
Az Alapítványunk által üzemeltetett, az együttműködést és tudásmenedzsmentet támogató online tudásbázis rendszer az ausztrál Confluencerendszerre épül, amelynek licenszét közhasznú nonprofit tevékenységünk elismeréseként térítésmentesen kaptuk meg. A mai üzleti világban elengedhetetlen, hogy állandóan elérhető, jól szervezett, és pontos információkkal rendelkezzünk, ráadásul ezeket az információkat kollégáinkkal és partnereinkkel együttműködve folyamatosan fejleszteni, alakítani tudjuk. A Confluence rendszer legnagyobb előnye, hogy minden felhasználója könnyedén hozzáteheti tudását, véleményét és tapasztalatait, ezáltal gazdagítva a közös tudásbázist, így egy mindig megújuló, közösen fejlesztett rendszer jöhet létre. A Confluence rendszert jelenleg az egyes projekteken belül használjuk, de rövidesen elérhető lesz minden jelentkező számára a Virtuális Inkubátorház részeként.
A "Crowdsourcing" módszertanra épülő eszközök azt a célt szolgálják, hogy a "közössés", a tömeg adjon választ olyan kérdésekre és problémákra, amelyekre "hagyományos rendszerekben" a "felkent" szakértők, az ügyfélszolgálatok, vagy a tanácsadók. Az Alapítványunk által Open Source alapokon fejlesztett és magyarított "Kérdések és válaszok" (Question and Answers) eszköz hasonló, mint az ún. GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések), vagy egy Fórum, de ezen a felületen a résztvevő együttműködők egymásnak teszik fel a kérdéseket, és ők is válaszolják meg azokat, és eközben "organikus" módon építik a közösségi tudásbázist, és a közösség ereje által határozzák meg a véleményvezéreket.