fbpx Temm-projekt pályázati anyag | SEED Alapítvány

Temm-projekt pályázati anyag

Részletek a nyertes pályázatból.

A projekt indokoltsága

A KSH adatai szerint a legalább egy alkalmazottal rendelkező gazdasági szervezetek 86%-a - 10 főnél kevesebbet alkalmazó - mikrovállalkozás. (4% a nagyobb vállalkozások, 2% a költségvetési és társadalombiztosítási szervezetek, 8% a nonprofit szervezetek aránya.) Nagyságrendjük alapján a mikroknak kiemelt jelentősége lehetne a munkahelyi esélyegyenlőség előmozdításában, ám a tapasztalatok szerint alig gondolnak rájuk az esélyegyenlőségre érzékeny szemlélet elterjesztése során. Az esélyegyenlőséggel foglalkozó szervezetek elsősorban a multinacionális cégeket célozzák meg tevékenységükkel. Ennek egyik oka az, hogy míg a mikrovállalkozások számaránya a vállalkozásokon belül 95%, addig a vállalkozási szektorban dolgozó foglalkoztatottaknak csak 20%-át alkalmazzák. Elterjedt az a vélekedés, hogy mivel maguk is esélyhátrányban vannak, nem várható el tőlük, hogy élen járjanak az esélyegyenlőség előmozdításában. Emellett sokkal nehezebb őket elérni, a koncentráltan jelenlévő multikhoz képest. A lisszaboni célkitűzések ismeretében ugyanakkor nem feledkezhetünk meg az általuk képviselt óriási foglalkoztatási potenciálról. Az esélyegyenlőség előmozdítása szempontjából kiemelkedő jelentősége lenne annak, ha Magyarországon a közeljövőben nőne a mikrovállalkozások foglalkoztatási kapacitása, miközben az esélyegyenlőségi szempontokra is érzékenyebbé válnak. 17 éves szakmai tapasztalatunk szerint a mikrovállalkozások elzárkóznak az új munkaerő felvételétől, pedig túlterheltségük és szakmai korlátaik miatt mind maguknak, mind a vállalkozásuknak nagy szüksége lenne alkalmazottak bevonására. Az elzárkózás oka a bizalmatlanság mellett legtöbbször a magas közterhek, illetve az, hogy a minőségi munkaerő megfizethetetlen számukra. Esetükben még nagyobb kockázatot jelent, ha a munkaerő nem válik be, mivel nagy terhet ró a vállalkozásra az újabb munkatárs keresése, kiválasztása és betanítása. Többségük nincs tisztában azzal, hogy egy térben és időben rugalmasan működő mikrovállalkozás számos előnnyel szolgálhat olyan munkavállalóknak, akik egy klasszikus munkahelyen családi körülményeik, élethelyzetük vagy bármely egyéb ok miatt nem tudnak elhelyezkedni. Ha az alkalmazás során gondolnának a hátrányos helyzetűekre, az jelentősen megnövelné a kiválasztás merítési bázisát, ugyanakkor hosszú távon elkötelezett, lojális munkaerőre tehetnének szert egy mindkét fél igényeit figyelembe vevő, rugalmas munkavégzési forma kialakításával. A mikrok így korlátozottabb anyagi eszközeikkel is erősíthetik alkalmazottaik lojalitását, ami számukra kulcsfontosságú. Bár esélyegyenlőségi kézikönyv egyre több van, egyik sem szól az általunk megcélzott csoportnak. Az elérhető kiadványok általában nem elég pragmatikusak, nem elég közérthetőek, nem hangsúlyozzák eléggé a gyakorlati előnyöket. Meggyőződésünk, hogy az esélyegyenlőségi szempontok megismerése és tudatos alkalmazása számos esetben megoldást hozhat a mikrovállalkozások foglalkoztatási problémáira, és előmozdítja a hátrányos helyzetűek munkaerőpiaci esélyeinek javítását.

A projekt rövid összefoglalása

A projekt célja a foglalkoztatók túlnyomó többségét jelentő mikrovállalkozások érzékenyítése - speciális módszertani kézikönyvvel és kapcsolódó rendezvényekkel - az esélyegyenlőség kérdéseire. Tekintettel arra, hogy a mikrovállalkozások nagy része nehéz feltételek között, gyakran a fennmaradásért küzdve működik, a projekt kiemelt hangsúlyt fektet azokra az eszközökre, amelyek a célcsoportot meggyőzik az esélyegyenlőség-menedzsment lehetséges gazdasági előnyeiről. Célunk, hogy bemutassuk, milyen emberi-üzleti előnyei származnak a mikrovállalkozóknak abból, ha odafigyelnek az esélyegyenlőség érvényesítésére. Hangsúlyozzuk, hogy gyakran éppen a mikrovállalkozó képes olyan rugalmas munkakörülmények kialakítására, amely a munkaerőpiacon hátrányos helyzetűek számára kedvező, és nagyobb szervezeteknél nem, vagy csak nehezen valósítható meg. A projektbe személyesen kb. 200 mikrovállalkozó bevonását tervezzük, de internetes portálunkon, kapcsolati hálónkon és partnerszervezeteinken keresztül, aktív kommunikációs tevékenység révén több 10 000 mikrovállalkozót készülünk elérni. E mellett megcélozzuk azokat is, akik az esélyegyenlőség területén megfelelő ismeretekkel rendelkező mikrovállalkozóknál szeretnének elhelyezkedni.A projekt fókuszában egy egyedülálló módszertani kézikönyv elkészítése és terjesztése áll. A kézikönyv nagyon gyakorlati, a mikrovállalkozások lehetséges előnyeit hangsúlyozó, azokat számításokkal is alátámasztó ismereteket tartalmaz tömör, közérthető formában. Bemutatja az esélyegyenlőségre figyelő szemlélet gyakorlati hasznát a vállalkozásfejlesztés különböző területein (HR, PR, marketing, termékfejlesztés, pályázás, stb.). A projekt során folyamatosan kommunikálunk - elsősorban on-line módon - a célcsoportokkal, négy interaktív - a mikrovállalkozások tapasztalatait az esélyegyenlőségi szempontokkal ütköztető - workshopot, valamint egy, a tapasztalatok széleskörű elterjesztését (disszeminációt) is célzó zárókonferenciát szervezünk.