fbpx Új szolgáltatás mikrovállalkozóknak: Business coaching | SEED Alapítvány

Új szolgáltatás mikrovállalkozóknak: Business coaching

Tovább bővül a SEED Alapítvány szolgáltatása: a jövőben business coachinggal is állunk ügyfeleink rendelkezésére. A business coach szó szerinti fordítása üzleti edző. Ahogyan az edző a sportban segíti, támogatja a sportolóját, hogy a sportoló a versenyeken a legjobb teljesítményt nyújtsa, a business coach ugyanúgy segíti az ügyfelét – vállalkozót, üzleti felső- vagy középvezetőt abban, hogy a lehető legsikeresebben lássa el a feladatait. A business coach személyre szabott vezető fejlesztő, aki abban segíti az ügyfelet (idegen szóval a coacheet), hogy a lehető legjobb teljesítményt nyújtsa.

A business coaching személyre szabott iránymutatás, amely egyidejűleg erősíti az egyén fejlődését és teljesítményét. A coaching célja, hogy tartós hatást érjen el. A coach stimulálja ügyfele jó teljesítményét azáltal, hogy az ügyfél erősségeire épít. A business coach mindig az ügyfél aktuális, közösen azonosított problémáival foglalkozik. Nem tanácsadó, nem ajánl kész megoldásokat: abban segíti az ügyfelet, hogy az adott problémára maga találja meg a megoldást, majd támogatja annak megvalósításában. A coach tehát az esetek többségében egy ügyféllel dolgozik, az ő aktuális dilemmáival foglalkozik egy behatárolt időintervallumban. A folyamat mindig jövőorientált, nem csak egy konkrét problémát megoldása, hanem személyre szabott fejlesztés a cél.

Ez a Magyarországon is egyre elterjedtebb vezetőtámogatási módszer is elsősorban a nagy szervezetekre koncentrál, pedig nagy szüksége van erre az eszközre a mikro-, kis- és középvállalkozások vezetőinek is. Számukra is létfontosságú a legtöbbször saját tulajdonukat képező szervezet sikeressége.

A SEED Alapítvány fontosnak tartja, hogy segítséget nyújtson a business coaching elérhetővé tételében mikro- és kisvállalkozások vezetői, menedzserei számára is. Munkatársai 20 éves tanácsadói, tréneri tapasztalataira alapozva felépítette és elindítja business coaching szolgáltatását a következő célcsoportoknak:

  • mikrovállalkozás alapítójának, vezetőjének, kulcsemberei;
  • vállalkozónők;
  • azok a fiatalok, akik a szüleik által alapított vállalkozás átvételére készülnek.

1. Friss vezetők támogatása. Nemcsak a nagy cégeknél nehéz átvenni egy új feladatkört, a mikro- és kisvállalkozások új vezetőinek is szükségük van arra, hogy segítséget kapjanak az első néhány hónapban. Különösen sokat segíthet a coach, ha családi vállalkozásról van szó, ahol az alapító fiatalabb családtagja kapja a vezetői feladatot.
2. Támogatás a döntéshozatalban. A mikro- és kisvállalkozások vezetőire különösen igaz, hogy próbálnak mindent maguk végezni, nehezen adnak át feladatot, és emiatt nem marad idejük a stratégiai kérdésekre. A coaching segítségével a nem elég hatékony döntéshozatali rendszer, a nem megfelelő delegálási készség hatékonyan lehet javítható.
3. Stresszkezelés. Nemcsak a nagy cégek, a mikro- és kisvállalkozások vezetői is szenvednek az egészségükre, magánéleti kapcsolataikra is veszélyt jelentő, állandóan magas stressz szinttől. A coaching az egyik leghatékonyabb eszköz a külső és belső problémák kiváltotta folyamatos stressz kezelésének megtanulására.
4. Kommunikációs készség fejlesztése. A nem megfelelő kommunikációs készségek fejlesztésével, az ügyfelekkel, üzleti partnerekkel és a munkatársakkal való kapcsolat is sokkal sikeresebbé válik.
5. Csapatmunka. A kis cégekben is fontos a csapatmunka, az együttműködés, mégis sokszor éppen ennek a készségnek a hiánya eredményezi, hogy a mikro- és kisvállalkozások nem elég versenyképesek, nem tudják megfelelően kihasználni az emberi erőforrásban rejlő potenciáljukat. A coaching sokat tud segíteni a csapatépítés készségének javításában.
6. Munka és magánélet egyensúlya. A mikro- és kisvállalkozásokban leterhelt tulajdonos, vezető sokszor őrlődik azon, hogy egyre kevesebb ideje van szeretteivel együtt kikapcsolódni. Alig látja őt a családja, és bizony ezt a hiányérzetet megsínyli a munka és a magánélet is. Különösen a női vállalkozókra nehezedik a kettős megfelelési kényszer. A coaching segít az egyensúly megteremtésében és hosszú távú megtartásában.
7. Női szerepkonfliktusok feloldása. A coaching sikeresen támogatja a női vezetőket az általuk vezetett szervezet sikeressé tételében, miközben a coachee által nőként megélt dilemmák feloldásában is segít.

A coaching folyamata

A coaching találkozások egyórásak. Az úgynevezett nulladik találkozáskor a coach elbeszélget az ügyféllel. Megnézik, megfelelnek-e egymásnak, tudnak-e majd együtt dolgozni, megbíznak-e egymásban. Az ügyfél ekkor még nem merül el teljes részletességgel azokban a problémáiban, amelyeket meg szeretne oldani, de a fő fejlesztendő területeket már beazonosítják. Ez a találkozás nem kerül pénzbe, ennek alapján dönt az ügyfél, hogy kéri-e a szolgáltatást, illetve a coach, hogy vállalja-e az ügyet.

A második találkozáskor a coach és az ügyfél szerződést kötnek, amelyben meghatározzák az elérni kívánt célt és a coach honoráriumát. A coaching rövid időtávú, és mindig konkrét, mérhető célja van, például hogy a vállalkozás árbevétele növekedjen 20%-al nőjön vagy a cég ügyfélköre bővüljön 25%-kal az adott időn belül. Ezek nagyon kemény feltételek a coach számára, ezért is kell a kölcsönös bizalom, mivel csak az ügyfél tudja elérni a kitűzött célt, a coach támogatásával.

A coaching találkozások rendszeres időközökben, hetente, kéthetente, havonta történnek, és minden találkozás alkalmával házi feladatot is ad a coach. Általában 8-10 alkalom után zárul a coaching folyamat.

A szolgáltatás ára

A coachingnak elég magas az ára, ezért is terjedt el főleg a multinacionális cégek körében. Eltérő az ára felső vezetők esetén, és egyéb vezetők fejlesztése során.

A SEED Alapítvány első 10 ügyfelénél különösen kedvező, 15 000 Ft + áfa/óradíjat számol fel. Ez azt jelenti, hogy összesen 150 000 Ft + áfáért az ügyfél magas színvonalú, személyre szabott támogatásban részesül kb. fél éven keresztül.

Honnan lehet tudni, hogy megéri-e ennyi pénzt áldozni a coachingra?

Az előbbiekből kiderült, hogy a coachingnak mindig van valamilyen konkrét, mérhető célja. Pontosan meg lehet tehát nézni, mennyi a befektetett összeg megtérülési rátája. A vizsgálatok azt mutatják, hogy az összes fejlesztési módszer – tréning, tanácsadás, mentorálás – közül a coaching a legdrágább, de ennek a legmagasabb a megtérülési rátája is, 400 - 500%-os. Mivel a mikro- és kisvállalkozások tipikusan erőforrás hiányosak, különösen fontos számukra olyan vezetői támogatáshoz jutni, ami a szervezetet kimutathatóan versenyképesebbé, sikeresebbé teszi.

A mikro- és kisvállalkozások vezetői sokszor azzal érvelnek a coaching szolgáltatás igénybevétele ellen, hogy nincs rá idejük. Heti, kétheti vagy havi egy órát azonban mindenki rá tud szánni egy olyan programra, ami az ő és cége fejlődését segíti.

Egy másik gyakori érv szokott lenni, hogy a vállalkozásban nagyon sok megoldandó probléma van, ezeken nem lehet a coaching módszerrel segíteni. A coaching természetesen nem kínál gyógyírt egyszerre mindenre, és nem váltja ki például a pénzügyi tanácsadó szerepét. Általában egy, a szervezet és a vezető szempontjából legégetőbb, legsürgősebben megoldásra váró probléma kerül terítékre. A coaching azonban képessé teszi az ügyfelet arra, hogy másként lásson a problémáira, és a közös munka eredményeképpen a későbbiekben egyedül is sikeresen birkózzon meg velük.

Ha érdekli ez a lehetőség vagy további kérdései vannak, kérjük, forduljon  hozzánk személyesen a +36 1 316 49 87-es telefonszámon, illetve a seed@seed.hu e-mail címen.

Ne habozzon, jelentkezzen még ma!