fbpx Vállalkozónők Vállvetve: részletes projektleírás | SEED Alapítvány

Vállalkozónők Vállvetve: részletes projektleírás

Az egymást követő programelemek, ahogyan a pályázatben leírtuk:

1. Projekt team felállítása, az együttműködés rendszerének kidolgozása, a folyamatos együttműködéshez a projekt menedzsment számára társadalmi nemi, esélyegyenlőségi projektmenedzsment képzés

Cél: A több helyszínen zajló, komplex projekthez megfelelően felkészült, együttgondolkodó és cselekvő projekt csapatot elindítani. A projekt során a szerteágazó, magas minőségi követelményeket támasztó feladatok megvalósításához projektindító találkozón véglegesítjük a munkatársak közötti munkamegosztást, feladatokat, a határidőket, a felelősségi köröket, a kommunikáció módját és rendszerességét, valamint a beszámolás és számonkérés mikéntjét. A folyamatok minőségbiztosítása érdekében a résztvevők megismerik és használják a SEED minőségbiztosítási követelményeit. Mivel nőknek szóló kísérleti projektet indítunk, beemeljük a gender alapú projektmenedzsment gyakorlatot, ennek érdekében a projekt team tagjai részére egynapos képzést is tartunk, hogy felismerjék, és professzionálisan kezeljék a nők hátrányait.

2. Projektek meghirdetése, toborzás a négy helyszínen

El kell érnünk a leginkább érintetteket, ezért kábel TV-kben, napilapokban hirdetünk, és mozgósítjuk a kapcsolatrendszereinket, elsősorban a korábbi projektek résztvevőin keresztül.

3. Kiválasztás

A kiválasztás első lépcsője írásos, motivációs levelet is tartalmazó jelentkezések kérése. A motivációs levelek alapján a projekt team válogat, majd személyes beszélgetésre hív. A kiválasztás során a fő cél, hogy a nem motiválható, a többiek elköteleződését várhatóan zavaró, valamint a program nyújtotta segítségre nem rászoruló jelentkezőket kiszűrjük.

4. Nyitó találkozó Zsámbékon, Lentiben és Zalaegerszegen

Mindkét helyszínen ünnepélyesen megnyitjuk a projektet, meghívjuk a kiválasztottakat, ahol találkoznak a projekt teammel és egymással. Szóban is megbeszéljük, mit kínál a program. Meghívjuk erre a rendezvényre támogató partnereinket is.

5. Tréningek megvalósítása

„A képzési program megnevezése: Tudnivalók, tanulnivalók, tennivalók – 60 órás képzés vállalkozó nőknek”

5.1. A Lenti és Letenye kistérségből közösen összesen 15 munkanélküli nőnek 2 nap személyiségfejlesztési, motivációs tréning.

Helyszín: Lenti Inkubátorház

Cél: kimozdítás, önbizalom-erősítés, az önfoglalkoztatás iránti érdeklődés felkeltése, vállalkozáshoz szükséges kompetenciák felmérése.

A képzés várható eredménye, hogy a vállalkozásindítás, mint lehetőség reálissá váljon azok számára, akiknek olyan akadály késleltette ezt, amit a képzés és az ezt követő tanácsadás, csökkent vagy megszüntet. Ugyancsak cél, hogy a résztvevők pontosan felmérhessék, hová, kikhez fordulhatnak ezután további segítségért, akár mint munkanélküliek, akik NEM akarnak vállalkozni, mert úgy érzik, ennek túl sok az akadálya, akár mint vállalkozók.

5.2. Zalaegerszegen 15 munkanélküli nőnek 2 nap személyiségfejlesztési, motivációs képzés.

Cél: u.az, mint a Lenti tréningen.

5.3. Lenti és Letenye térségekből összesen 15 vállalkozó nőnek vállalkozás működtetésével kapcsolatos képzés – 2 nap. A képzés célja a résztvevők vállalkozásaival kapcsolatos problémák közös feltárása, a lehetséges megoldások felvázolása, a szükséges változások – bővítés, profil váltás – azonosítása. A közös munka során a résztvevők egymás problémáiból is tanulnak. A földrajzi közelség, a hasonló helyzet elindítja a kapcsolatépítést a résztvevők között.

5.4. Zalaegerszegen 15 vállalkozó nőnek vállalkozás működtetésével kapcsolatos képzés – 2 nap. A lenti képzéssel hasonló tartalommal és céllal.

5.5. Lentin és Letenyén, a vállalkozást tervező és már vállalkozó csoportból, akik eljönnek, – várhatóan 15 fő - közösen további, magasabb szintű vállalkozóképző tréningen vesznek részt, üzleti tervet készítenek - 2 nap. Ekkor a még nem vállalkozó nők mintát, bátorítást kapnak a már működőktől, akik hasznos, gyakorlati tanácsot tudnak átadni nekik. A már vállalkozó nők számára a képzés a változtatáshoz szükséges szakmai segítséget nyújtja. A képzés tartalma: a tervezett vállalkozás/új profil/profil módosítás piacának megismerése, piaci igények felmérése, a versenytársak elemzése, a tervezett vállalkozás/új profil/profilbővítéssel kapcsolatos pénzügyi tervek összeállítása, a szükséges források felmérése, menedzsment terv az emberi erőforrás igények meghatározásával. Kimenet: üzleti terv első változata. Külön figyelmet fordítunk a tudásalapú, innovatív ötletek felkarolására, a lehetséges megvalósítás érdekében a további segítség forrásainak azonosítására.

5.6. Zalaegerszegen ugyanez a két zalaegerszegi csoportból - 2 nap.

5.7. Az összes eddigi Zala megyei csoportból azoknak, akik a projekt segítségével tovább szeretnének lépni, vállalkozást indítani vagy sikeresebbé tennék már működő vállalkozásukat – 20 fő -  egy közös, 2 napos tréning Zalaegerszegen.

5.8. Zsámbéki medencében élő, elsősorban kisgyermekes és 45 feletti munkanélküli nőknek, különös tekintettel a GYES-ről, korábbi munkahelyükre visszatérni várhatóan nem tudóknak 2 napos személyiség fejlesztési, motivációs tréning - helyszín: Biatorbágyi faluház.

Cél: kimozdítás, önbizalom erősítés, az önfoglalkoztatás iránti érdeklődés felkeltése, vállalkozáshoz szükséges kompetenciák felmérése, 20 főt tervezünk bevonni.

5.9. Zsámbéki medencében 20, már vállalkozó nőnek 2 napos tréning, célja, tartalma azonos a Zala megyében vállalkozónőknek tartott képzésekkel.

5.10. Speciális képzések, a résztvevők által azonosított területeken, összesen 7 nap Zalában és 7 nap a  Zsámbéki medencében. A lehetséges területek közé lehetőség szerint beemeljük azokat a nem tipikus, mégis a projekt egyediségét emelő, a résztvevők és családjaik életminőségét javító, és a résztvevők vállalkozásainak versenyképességét nagyban erősítő tartalmakat, mint pl. az Internet marketing, e-business, pályázatírás, környezettudatosság a vállalkozásban, biogazdálkodás, stb...

A fenti képzéssorozat a vállalkozásindítás, sikeresebb működtetés irányában elkötelezett résztvevők számára összesen 11, illetve 9 tréning napot jelent, ami a korábbi képzési tapasztalataink szerint ideális egy mindenre kiterjedő üzleti terv elkészítéséhez. Valamennyi képzés tréning formában valósul meg interaktívan, a résztvevők eltérő tudását, tapasztalatait, igényeit figyelembe véve, erősítve az egymástól tanulást, egymással való esetleges későbbi együttműködés folyamatát. A tréningeket minden alkalommal 2 tréner vezeti.

6. Mentori segítségnyújtás

A helyi szervezetek munkatársai folyamatos segítséget nyújtanak a projekt résztvevőinek, hogy terveik esetleges akadályait felismerjék, és a felmerülő problémákat megoldják.

7. Konzultációk, tanácsadás

Azoknak a korábbi képzéseken résztvevőknek, akik tovább kívánnak lépni, vállalkozásindítás ill. bővítési szándékukhoz további szakmai segítségre van szükségük Az 5. pontban felsorolt képzések egy folyamat elindítói, a tervezett vállalkozási ötletek megvalósításához még sok konkrét, személyre szabott segítéségre van szükség. Azok a résztvevők, akik eltökéltek terveik valóra váltásában, kiscsoportos és egyéni konzultációkon vesznek részt. Minden résztvevőnek van helyi tanácsadója, illetve a SEED Alapítvány trénere a helyi tanácsadókkal is kapcsolatot tart, de a résztvevőkkel közvetlen on-line kapcsolatban is van. Ennek következtében a tervezett vállalkozáshoz határidőt rendelnek közösen, és a konzultációk, tanácsadás eredményeképpen elindul a vállalkozás, illetve megtörténik a profilváltás. Ezután a konzultáció folytatódik. Amennyiben speciális tanácsra van szüksége, pl. szellemi tulajdonvédelem, innováció, pénzügyek, adóügyek területén, további szakember segítségére van szükség.

8. Helyszíni látogatások sikeres vállalkozóknál

A leghitelesebben egy sikeres vállalkozó tudja bemutatni, hogy van esély egy versenyképes vállalkozás felépítésére, a jelentkező nehézségek megoldására. A sikeres vállalkozó átadja azokat a személyes tapasztalatokat, amelyekre semmilyen képzés nem tud kitérni. Ezért építjük be a projektekbe a helyszíni látogatásokat, amelyek arra is esélyt adnak, hogy a résztvevők egymást is jobban megismerjék. A tapasztalt, sikeres vállalkozások azonosítása a projekt során történik, a  résztvevők igényei szerint. A jó gyakorlatok bemutatásánál mindenképpen építünk arra, hogy az ország különböző vidékeinek összekapcsolása kitágítja a résztvevők számára a tapasztalatszerzés lehetőségeit. A helyszíni látogatások megvalósításhoz felhasználjuk a SEED Alapítványnak 1998 és 2000 között kidolgozott és kipróbált komplex módszerét vállalkozónők helyszíni látogatásainak megvalósítására.

9. Látogatás, gyakorlat, működő vállalkozóknál (vállalkozói job shadowing)

Hogy a résztvevők konkrét menedzsmentet tanuljanak, élőben megtapasztalják, milyen a vállalkozói létforma, 30 projekt résztvevő számára 2-2 napos gyakorlatot szervezünk (job shadowing) egy-egy vállalkozásnál (pl. a Lenti inkubátorházban, a Kamara által ajánlott vállalkozásoknál stb.). A gyakorlat ideje alatt a projekt résztvevő két teljes napon át árnyékként követve a vállalkozás vezetőjét első kézből informálódik, hogyan dolgozik egy vállalkozó. Ebben a program elemben kiemelt szerepe van a 30 gyakorlaton levő vállalkozó mentorának is. Hogy a gyakorlat során összegyűjtött tapasztalatok a többi résztvevőnek is segítsenek, ezeket a 30 résztvevő a többi érdeklődővel beszélgetésekben, e-maileken keresztül megosztja. Ezt a tapasztalat megosztást a SEED Alapítvány szakemberei segítik, majd értékelik a gyakorlatnak, mint vállalkozóképző eszköznek a tapasztalatait.

10. Hálózatépítés a projekt résztvevők között, valamint a tanácsadókkal a kapcsolat folyamatosságának biztosítása

A projekt résztvevők vállalkozásainak versenyképesebbé válásához szükség van a hálózati kapcsolatok kiépítésére és fenntartására. A SEED Alapítvány 15 éves tapasztalatát használja fel a résztvevők közötti on-line és személyes kapcsolatok fenntartására. Ebből a célból a SEED Alapítvány honlapján egy speciális felületet alakítunk ki, ld. a 10. pont. Ugyancsak a hálózatosodás eleme a kapcsolatfelvétel a Magyar Üzletasszonyok Egyesületével, amelynek létrehozója és működtetője 12 éve a SEED Alapítvány.  A projekt résztvevők közötti hálózaton belül a hasonló vagy azonos területen működők vagy ezt tervezők között „alhálózatokat” alakítunk ki. A hálózat működésének fő veszélye a kezdeti lelkesedés elhalása, ezt az új hírek, információk körbeküldésével, egy „hírlevél” felület kialakításával és működetésével erősítjük.

11. Honlap-felület kialakítása, működtetése, ahol a résztvevők fórum jelleggel megoszthatják problémáikat, szakmai és egyéb tapasztalataikat egymással, kommunikálhatnak a szakértőkkel, a trénerekkel, bemutathatják anyagaikat, terveiket  és ebben is tanácsot kapnak az alapítvány szakértőitől.

A működő vállalkozók vállalkozásáról linkek segítségével információt nyújtunk – ez a link a saját honlap létrehozását készíti elő, mérjük a nézettségét, segítünk a tartalom összeállításában, ami része a saját marketing terv kidolgozásának, megvalósításának. Ezt a lehetőséget azoknak a vállalkozónőknek/projekt résztvevőknek is biztosítjuk, akik nem lesznek a projekt folyamatos résztvevői, nem terveznek profilváltást, bővítést.

12. A Magyar Üzletasszonyok Egyesülete Zalai leányszervezetének létrehozása Zala megyében - az anyaegyesület kihelyezett tagozata nem válik jogilag külön szervezetté, de az anyaszervezettől külön is rendezhet összejöveteleket.

Ezek finanszírozását az anyaszervezettel egyeztetve oldja meg. Kapcsolódik a Zalai Falvakért Egyesület segítségével a Zala Megyében már működő sikeres civil nőszervezetekhez is. (A Zsámbéki medencében élő projekt résztvevők a kis távolság miatt a budapesti rendezvényekbe vonódnak be.)

13.  Családi vállalkozás nap - Családi napok rendezvény vállalkozók családtagjainak Zalaegerszegen és Biatorbágyon

A rendezvény alapgondolata, hogy a nőknek szóló projekteken keresztül érjük el a családtagokat, elsősorban a férjeket, férfi partnereket is. Ezen a rendezvényen a családi vállalkozások menedzselésével kapcsolatos hasznos szakmai ismereteken kívül megismertetjük a résztvevőket az EU normáknak megfelelő társadalmi nemek közötti esélyegyenlőség fogalmával, bemutatjuk a lehetséges változtatások irányát és eredményeit a magánélet és a vállalkozások területén is. A projekt résztvevők családtagjait is bevonjuk a projektbe.

14. Innovációs elmélet és jó gyakorlatok konferenciája Budapesten "Innováció és minőség - vállalkozónők lehetséges útjai a 21. század elején" címmel

A projekt záró rendezvénye, összefoglalja és kiegészíti a projekt által a résztvevőknek nyújtott tudást, információkat. Meghívunk mintaként is szolgálható vállalkozókat, bemutatunk innovációt segítő szervezeteket, támogatásokat, bemutatjuk a szellemi tulajdonvédelem fontosságát és lehetséges területeit. Emellett a vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó civil szervezetek számára bemutatjuk a projekt tapasztalatait, ismertetjük a javasolt módosításokat, elemezzük a különösen bevált vállalkozásfejlesztési elemeket – ez a disszemináció része is.

15. Projekt zárás

A projekt szakmai és pénzügyi lezárása, a tapasztalatok összefoglalása és disszeminácoója a SEED honlapján, a projekt hatásvizsgálatának elvégzése a résztvevők helyzetének, jövőképének, elégedettségének felmérésével. A hatásvizsgálat vizsgálja a projektnek a résztvevő szervezetek fejlődésére gyakorolt hatását is.

16. Kiegészítő szolgáltatás a Zsámbéki medencében élő kismamáknak szóló képzéseken a gyermekfelügyelet.

Erre a szolgáltatásra a szükségletfelmérés alapján a Zsámbéki medencében szükség van.

17. Projekt minőségbiztosítása

A SEED Alapítvány ISO 9001:2001 minőségbiztosítási rendszere alapján az alapítvány igazgatójának és minőségügyi vezetőjének bevonásával folyamatosan mérjük, értékeljük az egyes projekt elemek megvalósításának minőségét, a bevont alvállalkozók szolgáltatásainak színvonalát és a szükséges korrekciókat elvégezzük.